Czym jest program partnerski?
- Program partnerski to umowa polegaj±ca na wspó³pracy miêdzy sprzedawc±/us³ugodawc± a partnerem.
- Program partnerski to dodatkowa droga do zwiêkszenia sprzeda¿y witryny internetowej poprzez sieæ partnerów wspó³pracuj±cych z dana firm±.
- Program partnerski to sposób zarabiania/dorabiania pieniedzy na stronie internetowej.
Geneza PP
Program partnerski zosta³ spopularyzowany przez firmê Amazon.com (ksiêgarnia internetowa). Jeff Bezos w³a¶ciciel tej ksiêgarni za³o¿y³ program partnerski ju¿ w 1996 roku, da³ on mo¿liwo¶æ po¶rednictwa sprzeda¿y innym firmom, w zamian za prowizje. Nie by³ to jednak pierwszy internetowy program partnerski, jednak¿e sta³ siê on najbardziej popularny, co przyczyni³o siê do powstawania nowych pp.
Podmioty programu partnerskiego
- Firma sprzedaj±ca - firma wykorzystuj±ca program partnerski do zwiêkszenia swoich zysków, do promocji swoich produktów np. CnebPoints.
- Partnerzy - osoby promuj±ce dany produkt w zamian za prowizje np. ja i mój serwis pp.ministrona.pl - przyk³adowe strony promuj± ró¿ne produkty z programów partnerskich zobacz wiêcej: zarabianie przez internet.
- Platforma programów partnerskich (opcjonalnie) - firma us³ugowa bêd±ca dostawc± rozwi±zañ technologicznych i ³±cznikiem pomiêdzy firm± sprzedaj±c±, a partnerem np. np. ProPartner.pl, firma taka pobiera op³aty abonamentowe lub prowizyjne.
Korzy¶ci partnera z programu partnerskiego
Najczê¶ciej korzy¶ci± dla partnera, jest po prostu zarabianie pieniêdzy, najczê¶ciej odbywa siê to trzema sposobami:
- pay-per-lead - prowizja za nak³onienie internauty do wykoanania jakiej¶ czynno¶ci, np. wype³nienie ankiety, rejestracja w serwisie itd.
- pay-per-click - prowizja za sprowadzenie klienta na stronê, za klikniecie w baner, w link, np. 15 gr za klikniecie w baner, aktualnie znalaz³em takie programy na platformie tradedoubler.com.
- pay-per-sale - prowizja za nak³onienie do zakupu, jest to obecnie najpopularniejsza metoda np. Z³oteMy¶li i CnebPoints.
Nie ka¿dy program partnerski daje mo¿liwo¶æ zarabiania pieniêdzy, np. algorytmy.pl, w zamian za kierowanie klientów do serwisu daje mo¿liwo¶æ ?wykupienia? abonamentu i innych us³ug.
Co z programu partnerskiego ma firma sprzedaj±ca?
Firma sprzedaj±ca nawi±zuje wspó³pracê z wieloma osobami/firmami, którzy promuj± jej produkty, najczê¶ciej s± to w³a¶ciciele stron internetowych, którzy stosuj± ró¿ne formy promocji internetowej, aby sprzedaæ produkt firmy. G³ównym celem firmy prowadz±cej pp jest zwiêkszenie sprzeda¿y bezpo¶redniej, nale¿y tu równie¿ zauwa¿yæ, ¿e istniej± firmy których g³ównym dzia³aniem promocyjnym jest w³a¶nie program partnerski np. Z³oteMy¶li (ok 60-70% sprzeda¿y pochodzi z pp) i Cneb.
Zalety programów partnerskich
Program partnerski jest coraz czê¶ciej wybieran± form± promocji w internecie, poprzez swoj± uniwersalno¶æ i unikalne cechy stanowi wrêcz prawie doskona³e rozwi±zanie. PP jest rozwi±zaniem, które pozwala p³aciæ za konkretne wyniki, np. tylko za efektywn± promocje, za nak³onienie do wykonania danej czynno¶ci.
- W przeciwieñstwie do innych form promocji gdzie sprzedawca jest nara¿ony na du¿e ryzyko powodzenia, program partnerski pozwala na przeniesienie tego ryzyka na partnera. To partner podejmuje dzia³ania promocyjne, to partner jest nara¿ony na koszty z tym zwi±zane.
- Budowanie lojalno¶ci, nawi±zywanie wspó³pracy pomiêdzy klientem a firm±, firma wspó³pracuje z partnerem który promuje jej produkty, partner mo¿e (choæ) nie musi byæ klientem.
- Mo¿liwo¶æ promowania siê w serwisach zwi±zanych tematycznie z twoj± firm±.
- Przy programach wielopoziomowych (partner dostaje prowizje od poleconych partnerów), partnerzy sami dbaj± o zdobywanie nowych partnerów.
Zagro¿enia dla firmy?
Program partnerski mo¿na nazwaæ pewn± form± outsourcingu, czyli wydzielenia czê¶ci dzia³alno¶ci firmy poza jej strukturê organizacyjn±, w tym wypadku *promocji*, lecz ma kilka ró¿nic, co wi±¿e siê z innymi kosztami i formami ryzyka. Firma ponosi koszty 3 rodzajów.
- Pierwsze to koszty prowadzenia programu partnerskiego: koszt uruchomienia programu, koszty szkolenia, dokszta³cania partnerów (nie zawsze), koszty czasu po¶wiêconego na kontakt z partnerami.
- Drugimi kosztami s± koszty ryzyka zwi±zanego z brakiem odpowiednich skutecznych partnerów, znalezienie takowych nie zawsze odbywa siê natychmiast, najczê¶ciej partnerzy to ludzie ?m³odzi w internecie?, którzy znale¼li informacje o mo¿liwo¶ci zarobku, trzeba ich dokszta³ciæ, a to trwa i wi±¿e siê z kosztami. Istniej± programy partnerskie, które po kilku lat dzia³alno¶ci nie maj± aktywnych partnerów, a s± prê¿nie siê rozwijaj±ce, których podstawa jest pp.
- Trzecim kosztem dla sprzedawcy jest koszt utraconych do¶wiadczeñ, koszt utraconej wiedzy na temat promocji, na rzecz wiedzy partnera, który j± zdobywa, firma powoli staje siê uzale¿niona od PP. W wiêkszo¶ci pp partner nie ma obowi±zku informowaæ firmy o wszystkich dzia³aniach, ma woln± rêkê, tak wiêc w przypadku znalezienia skutecznej metody promocji, firma nie musi siê o niej dowiedzieæ.